Rácmolnár Sándor

Rácmolnár Sándor■■■ Rácmolnár Sándor (1960) tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Főiskola sokszorosító grafika szakán végezte 1980 és 1987 között. 1984 óta szerepel munkáival különböző hazai és külföldi kiállításokon. 1995-ben részt vett az America-Bound Exchange II. művészeti programban a Rutgers Centerben, New Brunswick-ban. 1999-ben a Római Magyar Akadémia, 2002-ben a párizsi Cité des Arts ösztöndíjasa volt. 2003-ban Munkácsy Mihály-díjat kapott. 2008-ban a miskolci XXIV. Országos Grafikai Biennálé Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata Nagydíját kapta. 2010 óta a Budapesti Kommunikációs Főiskola Alkalmazott Művészeti Intézetében a Képi ábrázolás szakon főiskolai docens.

http://racmolnar.com/


Rácmolnár Sándor Waldsee 9 x14 cm, ceruza, reprint nyomaton, 2013■■■ A 2B Galéria 2013-ban ismét felkért hazai és külföldi képzőművészeket különböző, fiktív Waldsee-képeslapok megalkotására. A kurátori ötlet azt a cinikus és aljas német propagandafogást választotta programjául, amikor az auschwitzi koncentrációs táborba elhurcolt zsidó emberekkel írattak meg hamis szituációkat elmesélő képeslapokat, hogy az otthonmaradt hozzátartozók ne tudhassák meg a kegyetlen valóságot és ne informálhassák erről a külvilágot.
Még körülbelül huszonöt évvel ezelőtt vásároltam pár eredeti, korabeli német képeslapot az Ecseri piacon, akkor még csak a lapok furcsa ízlésvilága tetszett, de  már akkor volt bennem egy olyan érzés, hogy képzőművészeti alkotásként egyszer a jövőben talán még fel tudom majd használni ezeket a képeslapokat.
A 9 x 14 cm-es nagyságú képeslapon egy olyan szerelmes pár két tagja látható, akik szinte csak a másikat érzékelik az egész világból és a körülöttük jelen lévő rideg valóságot – amit az égen a fekete füst formájában megjelenő, a német koncentrációs táborok kapujára cinikusan felírt “Arbeit macht frei” felirat szimbolizál,  jelenít meg – nem látják.
Két különböző értelmezése lehet ennek a képnek.
Egyrészt utal arra a hamis és boldog életképre, amit a náci vezetők elvártak egy ilyen képeslaptól, ugyanakkor reprezentálja azt a másfelé nézést, “nem tudást” is, ami nagyon jellemző volt a koncentrációs táborok környékén élő civilek körében.

- Rácmolnár Sándor -

Hozzászólás