Rényi András ■ Hogyan emlékeznek az emlékművek? – VIDEÓK

■■■ 2014.05.06. ■■■ Sorozatunk nyitóelőadása a hagyományos köztéri emlékállítás korszerűtlenné válásának történeti problémájából kiindulva (ennek a most felállítandó Szabadság-téri emlékmű ad különös aktualitást) vizsgálja azt a kérdést, hogy a kortárs művészet miként járulhat hozzá a valós társadalmi emlékezet, s ezen belül különösen a Holokauszt emlékezetének megújításához. Néhány konkrét példa ismertetésével…

Rényi András ■ Hogyan emlékeznek az emlékművek? ■ Emlékezetpolitikai séta – Videók

■■■ 2014.11.29. ■■■ A Szabadság-téri emlékmű körül fellángolt heves és elhúzódó konfliktus meglepő élességgel mutatott rá arra, hogy bár látszólag napi szinten nem húsbavágó, mégis milyen horderejű kérdés egy társadalom helyes önismerete és történelmi emlékezete. Az utóbbi néhány évben a Magyarországon berendezkedő NER új alapokra igyekszik helyezni történeti legitimációját, ami…

Hernádi Miklós ■ Lehet-e a versenyhátrány zsidó identitásképző mozzanat a XX. század magyarországi képzőművészetében? – Videók

■■■ 2014.11.11 ■■■ Három időszelvény: 1900-1910., 1930-1940., 1960-1970. 1900-1910. A századelő nagyszerű zsidó festői és szobrászai (Fényes, Bihari, Iványi, Grünwald, Tihanyi, Ziffer, Perlrott, Berény, Czóbel, Vedres Márk, Telcs és rengetegen mások) a liberális közhangulat miatt nem szenvedtek versenyhátrányt. Irodalmi analógia: Molnár F., Bródy S. Támadások azért vannak. 1930-1940. Az évtized…

Turai Hedvig ■ Ábrázolni vagy nem ábrázolni? – VIDEÓ

■■■ 2014.10.14. ■■■ Hogyan lehet a holokauszt emlékezetével foglalkozó művészeten “egyszerre számon kérni a művészet és a közízlés elvárásait? Hogyan egyensúlyozhat egyfelől a közönség igényei, másfelől a kortárs művészet speciális érzékenysége között – miközben meg kell szereznie a polgári adminisztratív jóváhagyás pecsétjét is?” – James Young ma már klasszikus művében…